Sociale media is vandaag de dag het meest gebruikte medium. De Nederlandse bevolking besteed gemiddeld 7 uur en 23 minuten op sociale media. Deze gegevens maken het deste meer interessant om je te verdiepen in de wereld van sociale media.

Stap 1 Identiteit, imago

Voor je begint met adverteren is het heel belangrijk om te weten waar je onderneming voor staat. Wat wil ik uitstralen naar de lezers? En als wat voor merk wil ik overkomen? Komt wat ik uitstraal overeen met wat ik wil adverteren?

Stap 2 Doelgroep

Het is ook zeer belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Als je dit weet kan je gerichter adverteren en dat maakt het ook meteen een stuk goedkoper. Een makkelijke manier om je doelgroep in kaart te brengen is door hem te segmenteren. Doe dat aan de hand van de volgende segmentatiecritieria; demografisch, cultureel, geografisch, economisch, psychografisch en koopmotieven. Na het segmenteren kan je als het goed is in een oog opslag zien hoe een persoon uit je doelgroep is. Alles draait hierbij om het plaatsen in hokjes.

Stap 3 Een advertentie maken

Bij het maken van een advertentie is het belangrijk om als hoofdgedachte te houden dat de doelgroep het interessant moet vinden. Dat wil zeggen dat je de doelgroep zo moet prikkelen, dat ze minimaal stoppen met scrollen om het te lezen. Hiervoor zijn een aantal trucjes:

– Gebruik bij elke advertentie een foto of filmpje! Hoe goed een tekst ook geschreven is. Sociale media gaat zo snel dat de consument meestal de helft niet leest. Hij leest alleen de dingen waar hij door getriggerd wordt en wat hem zo min mogelijk werkt kost. Een filmpje of afbeelding is hiervoor ideaal.

– Gebruik bij de foto’s of filmpjes geen lange teksten. Mensen hebben online geen tijd en lange teksten zijn niet gebruiksvriendelijk voor de mobiele gebruiker.

– Varieer in een advertentie. Anders gezegd; zorg ervoor dat verschillende advertenties de zelfde boodschap geven. Deze techniek is heel effectief, omdat een consument niet een paar keer de zelfde afbeelding gaat lezen. Door een paar keer een andere afbeelding in te voegen met de zelfde boodschap, leest hij de boodschap ook een aantal keer.

– Deel je doelgroep op in kleinere doelgroep. Cluster ze op in de kleine verschillen. Dit kost misschien meer tijd, maar zorgt wel voor meer resultaat.

– Post regelmatig iets. Een kanaal komt betrouwbaarder en beter over als je regelmatig iets post. Dit mag ook iets persoonlijkers zijn, zoals “Maandag en we zijn er weer helemaal klaar voor!’.

– In het geval van een beauty-onderneming is het heel effectief om kleine tutorials te maken. Dit zet mensen aan om het zelfde te willen.

– A/B Testing; Varieer niet alleen in een advertentie, maar test ook verschillende versies van een advertentie.

– En tenslotte houd goed in de gaten welke advertenties het beste lopen en probeer daar uit te halen waarom deze beter lopen.

Bij adverteren draait alles om uitproberen en aftasten. Er zijn niet perse veel regels. Alles gaat om opvallen en veel gezien worden!