Sociale media lijdt tot succes

Waarschijnlijk heb jij een sociale media kanaal. Grote kans dat je dan wel eens een advertentie voorbij hebt zien komen. Het adverteren op sociale media biedt eindeloze mogelijkheden en kansen. Het is het snelste en meest gebruikte medium van het moment.

Wat is sociale media adverteren?

Eigenlijk is adverteren op sociale media, het plaatsen van advertenties op het desbetreffende kanaal. Dit kan via het promoten van een bericht op je tijdlijn, tot het maken van een advertentie. Je kan bijvoorbeeld op Facebook precies aangeven wie de advertentie te zien krijgt. Hierdoor selecteer je een bepaald groepje, waarvan jij zeker weet dat zij geïnteresseerd zijn in de advertentie die jij wilt plaatsen. Het plaatsen van advertenties wordt tegenwoordig in marketing termen het plaatsen van content genoemd.

Waarom sociale media adverteren?

Sociale media is de meest makkelijke en “goedkope” manier om te adverteren. Daarbij is het heel simpel om doelgroep te bereiden. Andere reden om op sociale media te adverteren zijn:

– Het is relevanter dan massamedia, dus het valt meer op bij de juiste mensen en je verspeeld geen geld aan mensen die het toch niet gaan lezen.

– Je kan alles meten, want sociale media kanalen hebben tabellen en cijfers over je doelgroep en de populariteit van de advertentie.

– (Bijna) iedereen is te vinden (90% van de doelgroepen) en op een of andere manier te herleiden tot sociale media.

– Je leert veel over je doelgroep

– Er zijn meerdere manier om je doelgroep te bereiken.

Op welke kanalen kan je adverteren?

LinkedIn – LinkedIn is een duur kanaal om op te adverteren, met de hoogste cost per click. Daarnaast is het een traag kanaal, dat met name gericht is op recruitment. Anders dan op andere kanalen conserveren de gebruikers op LinkedIn geen content. Het is wel perfect voor het onder de aandacht brengen van openstaande vacatures

Instagram – Een nieuwkomer als het gaat om adverteren. In Nederland is het sinds oktober 2016 mogelijk om te adverteren op Instagram. Op Instagram staat ‘inspiratie’ centraal en dat maakt het kanaal met name geschikt voor branding. Het is ideaal voor de mensen in de beautyindustrie. Door het maken van foto’s en filmpjes, krijgt de consument de inspiratie die hij zoekt .

Twitter – Dit is een interessant kanaal voor ondernemers. Op Twitter kun je eenvoudig een doelgroep definiëren om vervolgens jouw boodschap op te richten. Bij het aanmaken van een campagne kun je het doel bepalen. Meer volgers bijvoorbeeld. Of meer bezoekers naar jouw website.

Facebook – Net als Twitter is dit kanaal geschikt voor jou als ondernemer. Het is wel wat ingewikkelder dan Twitter. Er zijn nog meer mogelijkheden om je doelgroep te definiëren en een beginner raakt al snel de weg kwijt. Maar houd de moed erin, de aanhouder wint. Als je Facebook advertising eenmaal onder de knie hebt, zie je snel resultaten.

YouTube – Dit is een interessant kanaal als je super goede video content hebt. Deze heb je namelijk nodig om mee te adverteren op YouTube. Ook in de beauty wereld is het een geschikt kanaal voor het delen van inspiratie.

Trends en verwachtingen

Naar verwachtingen zal adverteren op sociale media steeds populairder worden. Door het toenemend aantal ondernemingen die zal gaan adverteren, zal het heel lastig worden het publiek op een “normale” manier te bereiken. Daarbij krijgen adverteerders voorrang, omdat dit het verdien model is van de media.

Verder zal het adverteren op sociale media alleen maar groeien. Na verwachting zullen ook andere media, zoals Pinterest en Snapchat, zicht ontwikkelen tot adverteer platformen. Ook zal alles veel geavanceerder en verder uitgebreid worden.

Waar moet je op letten als je start met adverteren?

– Ten eerste is het verschrikkelijk belangrijk om te weten wat jij de lezer duidelijk wil maken. Welke boodschap wil jij uitzenden en waar sta jij als bedrijf voor.

– Het is ook heel belangrijk om te weten wie je lezers zijn. Wie is je doelgroep en hoe zijn deze mensen?

– Zorg dat je geen lange teksten gebruikt.

– Prikkel je lezer en zorg dat ze stoppen met scrollen bij de advertentie.